zaterdag 14 november 2015

Mijn boodschap naar aanleiding van de ‪#‎ParisAttacks‬

Mijn boodschap naar aanleiding van de ‪#‎ParisAttacks‬

Ik zie dat er veel gaande is en dat er mensen kwaad worden na alles wat er is gebeurd in Parijs vannacht. En ik kan mij dit ook goed voorstellen. Dit is onrecht op hoog niveau en een hele laffe actie die niet goed te praten is.

Toch wil ik iedereen graag het volgende meegeven in deze: Ik snap dat u de neiging krijgt nu naar Wilders te gaan rennen, moskee en asielzoekerscentra te gaan afbranden en aanvallen uit onmacht en boosheid. Maar doe dit niet.

Bedenk dat de daders zich wellicht moslims noemen en roepen dat de islam dit vraagt en wil maar dit heeft niets met religie te maken. De meeste moslims in de wereld staan niet achter het geweld dat er is gebeurd vannacht. Moslims zijn mensen net als jij en ik en welk geloof we ook aanhangen dat is helemaal niet belangrijk. Het gaat er in de basis om dat we allemaal mensen zijn op aarde. Kleur, religie, hoofddoek of niet, het is onbelangrijk. Geloof gaat om licht, liefde en zorg voor elkaar. Dat is de basis van ieder geloof. De mens zelf heeft de vrijheid zijn of haar heilige boeken te interpreteren zoals hij wil en dat gebeurd eigenlijk al vele eeuwen in elk geloof al op zeer persoonlijke en cultuurgebonden basis. Wat de waarheid is, weet eigenlijk niemand. Ieder leest een heilig boek vanuit eigen ervaringen en belevingswereld. Dus de waarheid op zich, bestaat niet.

Wat we beter kunnen doen is kijken naar de mens en wat hij of zij uitstraalt en geeft in de wereld. De wereld is een spiegel en klankboord. Wat je geeft aan de wereld zie je weer terugkomen in je eigen leven. Geef liefde en de wereld zal je ook liefde teruggeven. Geef haat en de wereld geeft haat. Dat je soms ook pijn en haat krijgt terwijl je het niet uitstraalt heeft te maken met levenslessen die je hebt om jezelf te ontwikkelen en te worden tot wie je kan zijn.

Kijk naar de medemens en accepteer zowel de overeenkomsten als de verschillen. En als je iets niet snapt, veroordeel het niet, maar vraag het de ander. Laten we toch bij onszelf en ons hart blijven. Dit moet geen begin worden van een oorlog, zoals de extremisten het willen. Dit kan ook het begin worden van een samenwerking en begrip tussen vele culturen en mensen. Omdat we allemaal mens zijn op één aarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten